Tagi
Danuta Stenka  (1)

Zamów Newsletter

Wysłano
X

I Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia odbył się w dniach 5-12 grudnia 2008. Grono 28 polskich krytyków-selekcjonerów wybrało najlepsze polskie spektakle ostatniego sezonu. Widzowie mieli możliwość obejrzenia różniących się tematem i estetyką inscenizacji dramatów, powstałych między renesansem a współczesnością: od Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego po Lulu Franka Wedekinda. Jeśli dołączymy do tego przedstawienia będące adaptacją monografii – Wierszalin. Reportaż o końcu świata (Teatr Wierszalin, Supraśl) czy zbiorową fantazję na motywach życia i twórczości Andy’ego Warhola, jaką jest Faktory 2 w reżyserii Krystiana Lupy (Narodowy Stary Teatr, Kraków) – zaproponowany przez twórców festiwalu przekrój okazuje się imponujący.


W rywalizacji o nagrodę główną festiwalu – Krakowską Nagrodę Teatralną Boskiego Komedianta – polskie produkcje poddane zostały ocenie całkowicie niezależnej, zewnętrznej. Konfrontacja krajowych twórców z pochodzącymi z różnych kontynentów jurorami przez cały czas podnosiła temperaturę oczekiwania na werdykt. W oczach ludzi teatru, pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, Azji, Ameryki Łacińskiej czy Rosji, doświadczeni i honorowani w Polsce reżyserzy teatralni startują z tej samej pozycji, co twórcy młodsi, dopiero zdobywający uznanie. Zwycięzcą pierwszej edycji Festiwalu został spektakl Factory 2 w reżyserii Krystiana Lupy. Nagrodę dla najlepszej aktorki odebrała Iwona Bielska odgrywająca rolę Brigid w spektaklu Factory 2. Nagrodę dla najlepszego aktora odebrał Piotr Skiba za rolę Andy'ego Warhola także w spektaklu Factory 2 Krystiana Lupy. Za najlepszego reżysera uznany został Jan Klata, który na Festiwalu przedstawił spektakl Sprawa Dantona, zrealizowany w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Spektakl wrocławskiego teatru został również nagrodzony za scenografię, której autorem był Mirek Kaczmarek. Nagroda za najlepszą muzykę trafiła do Piotra Nazaruka, który stworzył muzykę do spektaklu Wierszalin. Reportaż o końcu świata. Nagrodę specjalną jury przyznało spektaklowi Wesele, doceniając współczesną interpretację tradycyjnego tekstu.

Zarówno festiwalowi goście, jak i krakowska publiczność wyjątkowa licznie dopisywali na wszystkich wydarzeniach związanych z Boską Komedią. Dużym zainteresowaniem cieszyło się otwarte seminarium Jean-Luca Marion poświęcone Kartezjuszowi. Trudny temat i wymagający rozmówcy francuskiego filozofa (Agata Bielik-Robson, Tadeusz Gadacz, Michał Paweł Markowski) także okazali się magnesem dla słuchaczy.

Pełne sale szybko okazały się znakiem rozpoznawczym kolejnych festiwalowych pokazów. Bilety i wejściówki rozchodziły się błyskawicznie. W trakcie przedstawień część widowni regularnie zajmowała miejsca na schodach i dostawkach – jednak dla rzadko obecnych w Krakowie spektakli z Supraśla, Szczecina czy Wałbrzycha warto było znosić niewygody. Nie mniejszą popularnością cieszyły się także krakowskie produkcje, na stałe wchodzące w repertuar miejskich teatrów, a pokazywane w ramach konkursu lub pokazów pozakonkursowych.

Publiczności nie odstraszały ani różnorodne, często położone daleko od centrum miejsca pokazywanych spektakli, ani późne pory spektakli. Zarówno nowohucki budynek dawnego kina Światowid, jak i studio telewizyjne w Łęgu przeżywały każdorazowo oblężenie zainteresowanych festiwalem odbiorców. W zaprezentowanej przez zaproszonych gości różnorodności stylów, jakimi posługiwać się może teatr, każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Jak się okazało, obrana przez twórców festiwalu otwarta formuła, pozwalająca na prezentację w jego ramach tak różnych spektakli jak niezwykły koncert (Stolik w wykonaniu zespołu Karbido), ciepła, rozegrana bez słów opowieść z przeciętnymi bohaterami zamkniętymi w papierowo-bambusowej scenografii (Utwór sentymentalny na czterech aktorów Teatru Montownia), czy oparta na autentycznych relacjach opowieść o trudnych polsko-żydowskich relacjach (Nic co ludzkie Scena InVitro), doskonale wypełniła oczekiwania widzów.

Integralną część festiwalu stanowił pokaz scen pozaeuropejskich. Boska Komedia umożliwiła polskiej publiczności pierwsze spotkanie z egzotycznymi produkcjami przywiezionymi z RPA, Kolumbii, Indii i Iranu. Przyzwyczajeni do określonej konwencji teatralnej widzowie ze zdumieniem odkrywali, w jaki sposób plemienne afrykańskie śpiewy i tańce zostają włączone w obręb spektaklu, a udramatyzowany koncert 40 muzułmańskich Hindusów przełamuje obcość kulturową między sceną a widownią, uwodząc tę ostatnią niezwykłością brzmienia orientalnej melodii i kunsztem wielopokoleniowych muzyków. Niezwykłość plastycznej wizji kolumbijskiego Tęsknię za Alpami skontrapunktowana natomiast została silnie emocjonalną relacją w części autentycznych zdarzeń, z jaką spotykamy się w irańskim Kwartecie.

Na zaproszenie organizatora festiwalu – Krakowskiego Biura Festiwalowego, oraz dyrektora artystycznego – Bartosza Szydłowskiego, na Boskiej Komedii w Krakowie pojawiło się ponad stu akredytowanych dziennikarzy, czterdziestu zagranicznych gości – międzynarodowych animatorów teatralnych, twórców i reżyserów, dwunastu jurorów z całego świata. Choć łączna pojemność sal na wszystkich spektaklach wyniosła 3739 krzeseł, przedstawienia Boskiej Komedii obejrzało 3798 widzów.

Od 5 do 12 grudnia festiwalowi goście, krytycy polscy i zagraniczni, publiczność krakowska oraz przybyli specjalnie na Boską Komedię miłośnicy teatru korzystać mogli z bogatej oferty repertuarowej festiwalu. Codziennie, od popołudnia aż po późny wieczór towarzyszyli artystom w niezwykłej podróży przez kolejne kręgi Boskiej Komedii. Ich entuzjazm i chęć wzięcia udziału w Festiwalu zamieniły go w prawdziwe święto teatru, wreszcie odbywające się w Krakowie.

Program:

5.12 (piątek)

15:00 „Akcja Boska” – studenci szkoły teatralnej; Miasto
17:00 Jean-Luc Marion – Medytacje Kartezjańskie; seminarium otwarte; PWST, sala Wyspiańskiego
18:00 "Lulu" reż. Michał Borczuch; Narodowy Teatr Stary - Duża Scena
19:00 "Interracial" reż. Mpumelelo Paul Grootboom, Aubrey Sekhabi, RPA; Teatr Bagatela - Duża Scena

6.12 (sobota)

15:30 "Utwór sentymentalny na czterech aktorów" reż. Piotr Cieplak; PWST, sala 210
17:00 "Wierszalin. Reportaż o końcu świata" reż. Piotr Tomaszuk; Łaźnia Nowa
19:00 "Othello" reż. Maciej Sobociński; Teatr Bagatela - Scena na Sarego
19:00 "Interracial" reż. Mpumelelo Paul Grootboom, Aubrey Sekhabi, RPA; Teatr Bagatela - Duża Scena
22:00 "Stolik" Karbido; Alchemia

7.12 (niedziela)

16:30 "Galgenberg" reż. Agata Duda- Gracz; Teatr Słowackiego - Scena Miniatura
18:00 "Tesknię za Alpami" reż. Heidi Abderhalden, Rolf Abderhalden, Kolumbia; Łaźnia Nowa
19:00 "Sprawa Dantona" reż. Jan Klata; TVP Kraków - Studio S3 - Łęg
22:00 "Wszystkie rodzaje śmierci – na motywach Siddarthy Hessego" reż. Paweł Passini; kino Światowid

8.12 (poniedziałek)

16:00 "Poważny jak śmierć, zimny jak głaz" reż. Tomasz Obara; Teatr Ludowy - Scena pod Ratuszem
18:00 "Wesele" reż. Anna Augustynowicz; PWST, sala Wyspiańskiego
19:00 "Tesknię za Alpami" reż. Heidi Abderhalden, Rolf Abderhalden, Kolumbia Łaźnia Nowa
22:00 "Griga" reż. Piotr Sieklucki; Teatr Nowy

9.12 (wtorek)

16:00 "Był sobie POLAK POLAK POLAK i diabeł" reż. Monika Strzępka; Teatr Bagatela - Duża Scena
18:00 "Odprawa posłów greckich" reż. Michał Zadara; Narodowy Teatr Stary - Duża Scena
19:00 "Uwiedzenie" reż. Roysten Abel, Indie; TVP Kraków - Studio S3 - Łęg
20:00 "Odpoczywanie" reż. Paweł Passini; Łaźnia Nowa

10.12 (środa)

16:00 "Factory 2" reż. Krystian Lupa (2 części); Narodowy Teatr Stary - Scena Kameralna
19:00 "Uwiedzenie" reż. Roysten Abel, Indie; TVP Kraków - Studio S3 - Łęg

11.12 (czwartek)

18:00 "Nic co ludzkie" reż. Ł. Witt-Michałowski, P. Ratajczak, P. Passini; Rotunda
19:00 "Kwartet - Podróż na północ" reż. Amir Reza Koohestani, Mahin Sadri oraz "Tajemniczy dar" reż. Yaser Khaseb, Iran; Łaźnia Nowa
20:00 "Sprzedam dom, w którym już nie mogę mieszkać" reż. Jerzy Zoń; Teatr KTO
22:00 "ID" reż. Marcin Liber; PWST, sala 210

12.12 (piątek)

17:00 "Antygona" reż. Bogdan Ciosek; Teatr Groteska
18:00 "Kwartet - Podróż na północ" reż. Amir Reza Koohestani, Mahin Sadri oraz "Tajemniczy dar" reż. Yaser Khaseb, Iran; Łaźnia Nowa
19:00 "Romeo i Julia" reż. Agata Duda-Gracz ; Scena Stu
19:00 Gala i ogłoszenie wyników; Narodowy Teatr Stary

1. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia

Data publikacji
05 grudnia 2008

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

1. Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia

Następna Poprzednia
Bartosz Szydłowski laureatem Złotego Lauru za Mistrzostwo w Sztuce Fundacji Kultury Polskiej
Gościnny spektakl "Jackie. Śmierć i księżniczka"