Krakowskie Reminiscencje Teatralne w Teatrze Łaźnia Nowa.
Masa, maszyna, marzenie na 37. edycji Krakowskich Reminiscencji Teatralnych
Performatywna kolacja z menu transgatunkowym, międzynarodowe spektakle, pokazy tańca współczesnego, spacery po awangardowym i przyszłym Krakowie, prezentacje bioartu, warsztaty architektoniczne. Najbliższa edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, która odbędzie się w dniach od 5 do 11 października 2012, zapowiada się wyjątkowo ciekawie.
Tematem tegorocznej edycji festiwalu jest MIASTO JUTRA: Masa – Maszyna – Marzenie, a punktem wyjścia zjawisko Krakowskiej Awangardy. - Chcemy przywrócić do oficjalnego obiegu i poddać refleksji nieco zapomnianą tradycję awangardową. Słynne „3M” (Miasto, Masa, Maszyna) układamy w nowe miejskie puzzle, do których dopisujemy epilog w postaci pytania o możliwe – utopijne lub nie – scenariusze przyszłości. Jakie jest nasze miejsce w tej układance? Jaką odegramy w niej rolę? Kim jest Miasto Jutra? – wyjaśnia Anna Lewanowicz, dyrektor festiwalu.
Krakowskie Reminiscencje Teatralne organizowane są od roku 1975. Odświeżona w 2003 roku formuła festiwalu wyróżnia się programową konsekwencją, czyniąc z niego jedną z najbardziej cenionych – tak w kraju, jak i za granicą – polskich imprez teatralnych. Tegoroczna edycja, otwiera festiwal na nowe zjawiska w sztuce perfomatywnej, a organizatorzy zapowiadają budowanie nowej tożsamość Reminiscencji: festiwalu eksperymentującego, ale i zaangażowanego społecznie, łączącego sztuki performatywne z lokalnym kontekstem.
W tym roku Reminiscencje jako pierwsze w Krakowie zaprezentują wyniki eksperymentów artystycznych prowadzonych w ramach bioartu, angażującego materiał biologiczny w postaci żywych organizmów. W ramach tego nurtu zobaczymy m.in. prezentację Stelarca Meat,
Metal & Code: Engineering Chimeras. Ten australijski artysta przeprowadza eksperymenty łącząc ciało z nowymi technologiami. Stworzył między innymi: Trzecią rękę, Wirtualne ramię, Rzeźbę żołądkową oraz sześcionogiego robota – Egzoszkielet. Organizatorzy Reminiscencji zapraszają nas także na kolację performatywną z menu dla różnych gatunków. Jest to performens, a jednocześnie uroczysta kolacja. Menu zaprojektowane zostało w formie gastronomiczno-filozoficznej medytacji nad granicami gościnności, bowiem jedzenie nieodłącznie wiąże się z zabijaniem. Publiczność wystąpi tu w roli gości honorowych, skonfrontowanych z nietypowymi pomysłami kulinarnymi, które każą na nowo przyjrzeć się istniejącemu łańcuchowi pokarmowemu.
Kolejnym, poza bioartem, blokiem festiwalu będą spektakle tańca. Jednym z nich będzie występ Lisbeth Gruwez w pokazie zatytułowanym It’s going to get worse and worse and worse, my friend. W solowym spektaklu doświadczona tancerka i choreografka ukaże mechanizmy rozniecania niezachwianej, bezkrytycznej wiary. Inspirując się postacią
ultrakonserwatywnego amerykańskiego telekaznodziei Jimmy’ego Swaggarta, skupi się na relacji słowo – ciało, lider – masa.
W tym roku na Reminiscencjach nie zabraknie oczywiście poruszających nurtujące, współczesne tematy spektakli. Organizatorzy zaprosili tym razem artystów ze Szwajcarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz USA. Szwajcarska grupa teatralna Plasma w swoim spektaklu dotyka zagadnienia wielowiekowego marzenia ludzkości o wyjściu z roli stworzenia i staniu się stwórcą. W prezentowanym Life! podejmą oni próbę stworzenia ludzkiej istoty i wygenerowania wirtualnej formy życia niezależnej do ludzkiego ciała.
W trakcie festiwalu, podobnie jak w roku ubiegłym, będzie można wziąć udział w artystycznych spacerach po Krakowie. Tym razem zostaniemy oprowadzeni po Krakowie bliskiej przyszłości, ale też wejdziemy w świat dwudziestolecia międzywojennego, których bohaterami są między innymi Bruno Jasieński spacerujący po Plantach z monoklem w prawym oku, Tommasso Marinetti podejmowany przez Jalu Kurka w Esplanadzie, Tadeusz Peiper wracający z Hiszpanii.
W bogactwie programowym Reminiscencji nie można przegapić filmów oraz warsztatów. W ramach tych ostatnich tworzony będzie dom-miasto, budynek, w którym mieścić się będą domy mieszkalne, sklepy, szkoły, kina, urzędy, obiekty sportowe. Do kilkugodzinnych warsztatów rodzinnych będzie można dołączyć w każdej chwili i zostać tak długo, jak tylko się chce.
Spektakle:
Mush Room – Chris Haring & Liquid Loft
DATA: 07.10 (niedziela) 15:00, 19:00
MIEJSCE: Łaźnia Nowa, os. Szkolne 25
World of Wires, Jay Scheib
DATA: 08.10 (poniedziałek) 20:00, 09.10 (wtorek) 18:00
MIEJSCE: Łaźnia Nowa, osiedle Szkolne 25
Mush Room – Chris Haring & Liquid Loft
DATA: 07.10 (niedziela) 15:00, 19:00
MIEJSCE: Łaźnia Nowa, os. Szkolne 25
Bilety do kupienia w centrum festiwalowym w Bunkrze Sztuki oraz on-line www.krt-festival.pl
Chris Haring znany jest z ironicznego spojrzenia na rzeczywistość oraz zainteresowania najnowszymi technologiami. Te dwa elementy tworzą w jego twórczości wybuchową mieszankę. Precyzyjne choreografie Haringa nie mają jednak futurystycznego charakteru. Przeciwnie – ich istotą jest ludzki wymiar i prostota przekazu, osiągane dzięki różnorodnym i charyzmatycznym osobowościom zespołu. Podobnie jest w najnowszym spektaklu – Mush Room – stworzonym we współpracy z Michelem Blazym. Ten zaliczany do nurtu bio-art artysta wykreował hipnotyzującą przestrzeń, w której grupa ludzi odprawia rytuały dnia codziennego, które okazują się zaskakująco tajemnicze. Wystudiowane pozy, powracające wciąż te same słowa, rozkładane na czynniki pierwsze działania – tak w Mush Room wygląda współczesne społeczeństwo dizajnu. W podobnych warunkach ciało staje się olśniewająco perfekcyjną technologią bycia – ostateczną przestrzenią, która zostaje zaprojektowana. Z jednej strony budzi ono fascynację, z drugiej przeraża. Liquid Loft pokazuje bowiem, że w idealnym świecie idealnie widoczna jest także pustka. Mush Room łączy w sobie maestrię wykonania z intelektualną przenikliwością.
Chris Haring & Liquid Loft: Mush Room (2012), Austria
Choreografia, reżyseria: Chris Haring
Taniec, choreografia: Stephanie Cumming, Kathryn Enright, Ian Garside, Anna Maria Nowak, Raquel Odena, Simone Truong, Thales Weilinger
Asystent choreografa: Stephanie Cumming
Dźwięk, kompozycja: Andreas Berger
Scenografia, światło, dramaturgia: Thomas Jelinek
Scenografia: Michel Blazy
Współpraca artystyczna: Andreas Spiegl
Koprodukcja: The Perfect Garden: Impulstanz Vienna International Festival, Tanzquartier Wien, tanz ist Festival, Szene Salzburg, Liquid Loft
Liquid Loft jest wspierane przez: Stadt Wien – MA7 Kultur, Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur
Fot. Michael Loizenbauer
Liquid Loft powstał w 2005 roku i od tamtego czasu stworzył kilkanaście projektów, wśród których największym sukcesem okazała się trylogia The Posing Project (druga część cyklu – The Art of Seduction – została nagrodzona Złotym Lwem na Biennale w Wenecji w 2007 roku). Prace Liquid Loft mają charakter interdyscyplinarny – łączą w sobie taniec, teatr fizyczny, sztuki wizualne oraz teorię. Wynika to z bardzo różnorodnych doświadczeń członków zespołu, z głosem których liczy się lider, choreograf Chris Haring.
Haring występował jako tancerz m.in. w produkcjach DV8, Nigela Charnocka i Williego Dornera. Z Klausem Obermaierem stworzył bardzo cenione spektakle D.A.V.E. i VIVISECTOR łączące taniec i wideo. Posiadająca wykształcenie baletowe Stephanie Cumming pracowała m.in. z Doris Stelzer i Hubertem Lepką. Kompozytor Andreas Berger oraz scenograf i dramaturg Thomas Jelinek zdobywali doświadczenie, realizując wiele niezależnych inicjatyw muzycznych i wizualnych.
World of Wires, Jay Scheib
World of Wires jest połączeniem wirtualnych symulacji, badań komputerowych, filozofii, elektronicznej inżynierii i fantastyki, ukazujących świat opisywany przez Jeana Baudrillarda, w którym rzeczywistość i jej symulakrum cały czas mieszają się ze sobą. W podobnych warunkach odróżnienie tego, co fikcyjne od tego, co realne przestaje być możliwe.
Spektakl odwołuje się do poglądów Nicka Bostroma (szefa Instytutu Przyszłości Ludzkości i profesora filozofii na Uniwersytecie w Oxfordzie), który w książce Are You Living in a Computer Simulation? rozważa istnienie prawdopodobieństwa, że funkcjonujemy w ramach powszechnej symulacji komputerowej. World of Wires powstało w Instytucie Technologii w Massachusetts (Massachusetts Institute of Technology), w którym Scheib jest wykładowcą. Przy jego produkcji pracowali inżynierzy i naukowcy zajmujący się nowoczesnymi technologiami. Ich wspólnym zadaniem było stworzenie przedstawienia, które stanowiłoby wyzwanie dla widzów i naruszało utarte sposoby odbierania rzeczywistości.
Podobnie jak inni artyści tworzący alternatywne scenariusze przyszłości – dla przykładu Rainer Werner Fassbinder (reżyser serialu Welt am Draht) czy bracia Wachowski (twórcy filmu Matrix) – Scheib jest zafascynowany potęgą symulacji. Swoimi przedstawieniami stara się sprowokować widzów do zadania pytania o to, czy w naszym nienagannie zaprogramowanym świecie wszystko faktycznie funkcjonuje w systemie zero-jedynkowym.
Pokaz w ramach Krakowskich Reminiscencji Teatralnych jest europejską premierą tego spektaklu.
DATA: 08.10 (poniedziałek) 20:00, 09.10 (wtorek) 18:00
MIEJSCE: Łaźnia Nowa, osiedle Szkolne 25
Mamy przyjemność gościć spektakl dzięki: Gminie Kraków, Poland-US Campus Arts Project Instytutu Adama Mickiewicza, Województwu Małopolskiemu.
Jay Scheib: World of Wires (2012), USA
na podstawie Welt am Draht w reżyserii Rainera Wernera Fassbindera
(film powstał na kanwie powieści Simulacron-3 Daniela F. Galouye)
Reżyseria i adaptacja: Jay Scheib
Występują: Winsome Brown, Mikéah Ernest Jennings, Rosalie Lowe, Jon Morris, Ayesha Ngaujah, Laine Rettmer, Tanya Selvaratnam
Scenografia: Sara Brown
Kostiumy: Alba Clemente
Dźwięk: Anouschka Trocker
Reżyseria światła, wideo: Josh Higgason
Zdjęcia : Jay Scheib
Produkcja: Tanya Selvaratnam
Fot. Kasper Sejersen, Paula Court
Więcej o tegorocznej edycji na
http://www.facebook.com/KRT.FESTIVAL
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków biuro@laznianowa.pl sekreteriat: 12 425 03 20 bilety: 12 680 23 41
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków biuro@laznianowa.pl sekreteriat: 12 425 03 20 bilety: 12 680 23 41